Tym razem proponujemy Wam KRAKOWIAKA w formie, która sprawdzi się na potańcówkach, zabawach, a nawet weselach. W tym poradniku wytłumaczymy krok po kroku jak go zatańczyć.
Krakowiak to taniec w metrum parzystym, wywodzący się z Małopolski, który tańczony był w dowolną ilość par po okręgu. Wykorzystywane są w nim różnego rodzaju kroki oraz ozdobniki (m.in. krok chodobiegu, polki, kulawego, cwału, przytupy, krzesania czy też hołubce). Zaprezentowany w lekcji krakowiak z Małopolski na współczesne potańcówki, to pewnego rodzaju rekonstrukcyjny eksperyment, gdyż poza znanymi współcześnie wersjami opracowanymi scenicznie, które wykonywane są przez zespoły pieśni i tańca oraz zespoły regionalne, nie mamy żadnej dokumentacji filmowej, która by nam zaświadczała jak ten taniec był wykonywany na wsi w pierwszej połowie XX wieku. Są jedynie opisy, nuty i rejestracje dźwiękowe, które możemy interpretować na wiele sposobów. My prócz sięgania do źródeł pisanych, przy tej rekonstrukcji sugerowaliśmy się polskimi tańcami ludowymi o podobnej fakturze choreotechnicznej, archiwalnymi (przedwojennymi) rejestracjami muzycznymi oraz naszym długoletnim doświadczeniem tanecznym. Co z tego wynikło sami oceńcie.
Krakowiak w tradycji ludowej nazywany był pierwotnie albo od sposobu jego tańczenia jako: mijany, dreptany, przebiegany, suwany, albo też od miejscowości w której był tańczony np. proszowiak – od Proszowic. Nazwa „krakowiak” ukształtowała się w ostatniej ćwierci XVIII wieku w związku z częstą obecnością tego tańca na scenie teatralnej w kontekście tematyki wiejskiej z Krakowskiego. Muzyczny i choreograficzny kształt „krakowiaka” scenicznego na pewno jednak odbiegał od tańczonych „krakowiaków” na wsi.
Podobnie jak krakowiaki tańczone na Kresach czy na Suwalszczyźnie tak i ten z Małopolski jest wykonywany w średnim lub szybkim tempie granym w metrum 2/4 w synkopowanym rytmie dającym wrażenie przyspieszenia i cwału. Podstawowa różnica polega na tym, że krakowiak z Małopolski jest tańcem dwuczęściowym z wplatanymi przyśpiewkami solowymi (w tradycyjnej formie) i swoistymi pojedynczymi, podwójnymi czy potrójnymi przytupami, kończącymi zazwyczaj frazę muzyczną danej melodii.
W filmie wykorzystano melodię „Krakowiak Flisak” w wykonaniu Kapeli TransFORMACJA
https://soundcloud.com/user-169848023… —————————————————————-To już V odsłona cyklu Taniec Tradycyjny PL (pierwsza była w 2013 roku). W najnowszej edycji zostało zrealizowanych 7 nowych lekcji tańca on-line. Mamy nadzieję, że przypadną Wam one do gustu i pomogą w nauce polskich tańców tradycyjnych w formach niescenicznych.
Przygotowując dla Was filmowe lekcje bazowaliśmy na dostępnych materiałach archiwalnych, wiedzy tradycyjnych tancerzy i muzyków, z którymi się spotykaliśmy oraz na naszej wieloletniej praktyce tanecznej. Na ile to możliwe staraliśmy się by zaproponowane przez nas tańce i melodie zachowały swój tradycyjny styl i charakter. Mimo to, mogą się one różnić od oryginalnych wykonań.
Istotne było dla nas, by mogły one na nowo funkcjonować w naszym współczesnym, codziennym życiu, zdecydowanie innym od tego sprzed stu laty.
W ramach realizowanego projektu przygotowaliśmy dla Was muzyczne pliki mp3, tak, byście mogli wziąć ją ze sobą i wykorzystać w dowolnym momencie do nauki lub zabawy. Muzyka jest do pobrania na stronie SoundCloud (pomarańczowa strzałeczka przy każdym utworze po prawej stronie)
Wszystkie tańce zrealizowane w ramach projektu Taniec Tradycyjny PL są do obejrzenia na kanale You Tube Taniec Tradycyjny PL
oraz będą niebawem na stronie powstającej właśnie naszej strony www.
Do zobaczenia w realu na parkiecie!
Scenariusz i reżyseria – Bogumiła Zgorzelska i Piotr Zgorzelski
Kierowniczka Produkcji – Justyna Pankiewicz
Prowadzenie lekcji tańca – Bogumiła Zgorzelska i Piotr Zgorzelski (Akademia Tańca Tradycyjnego)
Tancerze – Bogumiła Zgorzelska, Piotr Zgorzelski
Muzyka – melodia tradycyjna „Oberek od Stanisława Rosy” w wykonaniu Kapeli TransFORMACJA (Daria Butskaya, Olga Owczynnikow, Emilia Raiter, Cezary Bursa, Piotr Zgorzelski)
Zdjęcia – Daniel Kiermut
Dźwięk – Mikołaj Kiciak
Reżyseria światła – Paweł Wójcik
Kierownik planu – Marcin Kuropatwa
Montaż, kolor korekcja, grafika – Daniel Kiermut
Konsultacja przy montażu – Piotr Zgorzelski
Stylizacja – Bogumiła Zgorzelska
Nagrania zrealizowano w „Studio 99” w Warszawie (listopad 2021 roku)
Projekt został przygotowany i zrealizowany przez Fundację Czas Tradycji.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.